Ми не розважаємо на кемпах - ми пропонуємо альтернативну освіту
Історія кемпів у родині Ткаченків започаткувалася у 2005 році. Чотири роки поспіль Ірина разом з Сергієм, тоді ще неодружені, проводили туристично-краєзнавчий табір "Чиста криниця" для школярів села Цибулеве. “Ми провели чотири таборівки для дітей, а потім зробили вимушену перерву: нам доводилося поєднувати навчання в аспірантурі, викладацьку роботу та виховання дітей”, - розповідає подружжя.
“У 2011 році ми відновили кемпи. Працюючи на кафедрі видавничої справі та редагування, постійно відчували потребу додаткового неформального чи альтернативного компонента для фахової підготовки наших студентів. Media camp як ідея народився на цій кафедрі, активно підтримувався викладачами та студентами. З того часу літній Media camp «Чистий простір» традиційно відбувався на околицях села Цибулеве знам’янського району Кіровоградської області. Це наша з Сергієм мала Батьківщина, ми відчували відповідальність за село, де народилися. Кемп розглядаємо як брендотворчий інструмент для Кіровоградщини”.
Ми активно працюємо над тим, аби освітній бренд Мережі кемпів був на мапі неформальної таборової освіти України.
Перший кемп з комарями
Перший кемп був експериментальним: ми просто ризикнули і організували освітню та брівку на 16 учасників, невдало обрали локацію – лісок біля села Чорноліска, там, де Чорнолянський ставочок. Нас страшенно кусали комарі, було холодно, але люди почувалися піднесено через неформальне спілкування, навчання, природу. Це була пригода для студентів, викладачів та журналістів. Наступного року ми змінили локацію – нею став затоплений кар’єр за селом, де була можливість купатися у чистій воді, поряд річка Інгулець, гарна природа та доступна транспортна логістика. З того часу літній кемп завжди відбувається тут, а медіакемпери назвали кар’єр озером Камінна Чаша.
Про місію кемпів
Якщо ви хочете брендувати свій рідний край - проведіть там освітню таборівку.
Зберіть в одному місці цікавих, проактивних людей, які можуть поділитися корисними інструментами та знаннями, запропонуйте їм спільну тему і цікавий формат, запросіть лідерів думок та експертів - і ви створите умови для взаємопосилення людей і території.
Відкривайте людям незвідані маршрути, наповнюючи їх особливим комунікаціями та сенсами. Кемпи - це люди. Це їхні знання, емоції, енергія, творчість. Ефект притягання спрацює стовідсотково!
На першому кемпі ми і не мріяли про те, що колись на одному з майбутніх кемпів у нас будуть представники Google чи тренери з Британської ради!
Але сьогодні це вже реальність, і ми маємо сміливість планувати грандіозні кемпи, з неймовірним тренерським складом та ще більшою кількістю учасників!
“Ми завжди робимо ставку на наших регіональних експертів, фахівців, аби вони відчували і себе важливими, і ділились власним досвідом, адже вони краще знають особливості регіонального медіасередовища. Для нас було успіхом, коли вдавалось залучати експертів і гостей зі столиці й інших міст, бо це завжди посилювало результат кемпу, його авторитет і робило його брендровим. Сьогодні я вже не боюся стверджувати, що освітній табір “Медіакемп “Чистий простір” — це бренд Кіровоградщини, бо це нішевий продукт.
Це інструмент і доповнення до викладацької й наукової сфери, у якій ми перебуваємо, до громадського сектору. Це можливість залучити велику кількість молоді, а тепер ще й людей навіть 35+, бо тут є можливість обміну досвідом між людьми різного віку. Після кожного кемпу ми отримуємо колосальний фідбек від учасників, тренери підтверджують, що цей формат ефективний і він не відпускає”, - розповідає Ірина Ткаченко.
Репутаційна історія, над якою ми з командою працюємо, є результатом роботи і кожного з команди, і кожного учасника. Також нашим досягненням є створення Мережі кемпів “Чистий простір”. Ми почали шукати нові тематики і локації, завдяки чому маємо зимовий тревелбук-кемп, присвячений книгам і мандрам, що відбувся вперше під Світловодськом, таборівку, присвячену урбаністиці, що ми провели на острові Байда біля Хортиці в Запоріжжі. І вже зараз ми хочемо охопити локації гір і моря.
Моя стратегічна мета, щоб кожен з таких таборів мав своїх координаторів. Тобто делегувати, довіряти і полегшувати роботу собі, адже є ще велика кількість інших проектів, є ще родина, робота. Хотілося б, щоб коли ми перейдемо в інший формат активності, люди, які пережили цей досвід, продовжували медіакемпи в найкращих традиціях.
Кемпозалежність – нове явище?
Якщо людину тягне до позитивного, до кемпів – це позитивна залежність. Якщо людина хоче для себе знаходити натхнення і мотивацію, і кемпи це дають – це означає, що ми робимо щось правильно й ефективно. Якщо люди обирають кемпи, щоб інвестувати свій час, значить у нас є щось особливе.
Усі говорять про енергетику, атмосферу. У сьогоднішніх умовах дуже важливо показувати проактивне і позитивне середовище. Якщо це є в нашому просторі і це відчувають – це плюс. Тут є людські цінності, які самі ж люди сюди вносять. Коли від цього середовища береш енергетику, то дуже важко тебе морально зламати.
Медіакемп – це проактивні, натхненні, творчі, незвичайні люди, багато спілкування, експерименти, неформальна освіта і можливість спілкуватися з людьми, які за інших обставин могли б бути для тебе закритими.
То скільки їх - тих кемпів?
Після кожного кемпу ми аналізуємо його результати. В якийсь момент задумалися про те, що однієї таборівки на рік замало. Трапилася нагода пройти навчання за програмою «Активні громадяни» від Британської ради в Україні. Ми з Сергієм подали проект на осінній проектний табір і нас підтримали!
З того часу з’явилася впевненість в ефективності освітніх кемпів, ми отримали досвід проведення осіннього табору, експериментували з програмою та активностями. Це був перший міні-грант, який нас окрилив. Потужний позитивний фідбек від учасників рухав нас створити Мережу освітніх кемпів “Чистий простір»: так виокремилися чотири сезонні таборівки (літній Media camp “Чистий простір», осінній Ideas camp, зимовий Book camp «Read and travel” та весняний Media urban camp, який відбувся на острові Байда, що біля о.Хортиця, Запоріжжя), які мали свою тематичну специфіку, локації та цілі.
Головне, що кожен кемп не схожий на попередній. Це вже як принцип. Ті, хто має цю медіакемпову залежність (так жартома ми називаємо тих, хто намагається не пропускати кемпи), підтверджують, що кемпи оригінальні. В цьому їхня привабливість і так звана додана вартість.
У скарбничці мережі освітніх темпів вже 13 таборівок, 4 з яких мали міні-грантову підтримку від Британської ради, а саме: міні-грант від Британської ради в межах програми "Active citizens" на проект "Media camp "Чистий простір. For your ideas", 18-20 вересня 2015 року; міні-грант від Британської ради в межах програми "Active citizens" на проект "Media urban camp-2016", 10-22 травня 2016 року; міні-грант від Британської ради в межах програми "Active citizens" на проект "Media camp "Чистий простір-2016", 7-10 липня 2016 року; міні-грант від Британської ради в межах програми "Active citizens" на проект "Active book camp "Read and travel-2017", 19-22 січня 2017 року. Весняний Media urban camp цього року ми провели за підтримки програми національних обмінів в Івано-Франківську.
“Ми спостерігали запит громади на участь у таборівках, увагу журналістів та міжнародних організацій до нашого проекту, поступово географія і кількість учасників збільшувалася, і нам вдавалося залучати часткове спів фінансування. Зазначу, що кемпи є не комерційними, спільнокоштовими. Проте ми шукаємо можливість зменшити оргвнесок для учасників, шукаючи додаткове співфінансування. Є мої колеги по громадському сектору, які дивуються, що у нас багато учасників, які готові сплатити оргвнесок в розмірі 400-550 грн за кемп в той час, як вони не можуть знайти учасників у безкоштовні тренінги чи інші проекти, - розповідає Ірина Ткаченко. - Ми активно працюємо над репутаційною історією кемпів, для нас важливою є дотримання якості логістики, програми, безпеки. Учасники отримують ексклюзивний освітній продукт, який за умови більшого фінансування безумовно стане ще конкурентнішим”.
Учасники отримують ексклюзивний освітній продукт, який за умови більшого фінансування безумовно стане ще конкурентнішим.
Найскладніше - організувати літній наметовий освітній кемп
Традиційно локація літнього кемпу – озеро Камінна Чаша, що за селом Цибулеве (Знам’янський р-н, Кіровоградська обл.). Цьогорічний Media camp "Чистий простір-2017" запропонував поглянути під новим кутом зору на медіа. Медіа та ігри, ігри в медіа, гейміфікація медійного простору, медіаменеджмент, медіа як гра, громадський активізм та медіа, як змусити медіа грати за твоїми правилами - комбінацій багато, разом з учасниками ми занурювалися у світ медіа через ігри (з програмою можна ознайомитися за посиланням .
Для прикладу змістового наповнення кемпу – це лендінг цьогорічного літнього кемпу http://mediacamp-2017.tilda.ws/summer
Без перебільшення, унікальні освітні можливості створив літній media camp для учасників. Ми запросили фасилітаторів трьох ігор-симуляторів: Сергій Євтєєв, тренер ГО «Інша Освіта / Insha Osvita» провів гра «Життя як проект // Life as a project» (Детальніше про гру за посиланням. http://insha-osvita.org/life-as-a-project/), Зоя Лебідь, журналістка, тренер Мережі «Опора» фасилітувала гру «Світ Громад», перша українська настільна кооперативна стратегія у жанрі соціального симулятора, бізнес-гру “Cash Flow”, яка допомагає вдосконалювати фінансові навички провели Олександр та Любов Матвєєви.
Програма наповнювалася цікавими методиками навчання за програмою Британської ради "Активні громадяни", воркшопами, які проводили Дмитро Шульга та Мистецька формація «Типовий поет» - Ольга та Артем Луценки. Творчі експерименти та комунікативні практики теж є незмінної складовою програми. Учасники мали можливість випробувати себе в якості читця у форматі Стихійні читання чи актора в play-back-театрі.
Що таке таборова освіта. Розповідає Ірина Ткаченко
Таборова освіта завжди нестандартна і неформатна. Цьогорічний літній кемп розширював уявлення про медіаменеджмент. Учасники опановували проектний підхід до створення медіа-продуктів, відкривали потенціал соціальних медіа та сучасної блогосфери, знаходили шляхи втілення своїй медійних ідей в життя.
З відмінностей – багато прикладних інструментів, воркшопів, проектного медіа менеджменту. Це ті вау-ефекти, які людина отримує за короткий час, опанувавши конкретний медіа-інструмент в умовах фактично дикої природи. наприклад, воркшоп, який провела Ольга Луценко по створенню фотовізуалізації. Учасники отримали теоретичні знання, познайомилися з кейсами, а потім спробували створити авторські візуалізації, які відразу можна було публікувати в соцмережах. Це дієво.
Вже вдруге ми додали декілька нових освітніх форматів у програму кемпу. Біля таборової ватри мріється про велике. Традиційні на кемпах Вечірні кола - це не тільки пісні під гітару. Біля вогнища у форматі TED можна виступити зі своєю темою, презентувати цікавий кейс чи розказати історію, поділитися ідеями чи досвідом. Таборовий формат "вільного мікрофона" ми називаємо BAR CAMP.
Ми не розважаємо на кемпах - ми пропонуємо альтернативну освіту.
Середня кількість учасників – 25-30, літні налічували і 47 минулого року, і 38 цього літа. Мене більше цікавить якісний показник цієї таборової комунікації: що відбувається після темпів між учасниками, які зміни у їхньому житті – професійному, громадському, творчому. Якщо людина після кемпу активно реалізовує проекти ,розвиває свій стартап, підвищує мобільність, активніше оприявлює себе в недійному просторі – це показник успішності кемпу. Анонсуючи кемпи, ми наголошуємо, що вони ОСВІТНІ: пояснюємо, що таке таборова освіта, медіа, урбаністика. Випадкові люди трапляються, але їх небагато.
Партнери Мережі освітніх кемпів “Чистий простір”
Корисні посилання:
Офіційний сайт http://chistiyprostir.blogspot.com
Лендінг цьогорічного літнього кемпу http://mediacamp-2017.tilda.ws/summer
Фотодайджести літнього Media camp “Чистий простір-2017”
Коментарі
Дописати коментар